Ako a kde vznikajú mediálne bludy ?

15. marca 2015, politolog,

Ako sa rodí mediálna manipulácia a ako ju môže postrehnúť bežný človek, ktorý má prirodzenú a úprimnú tendenciu veriť tomu, čo je mu podávané ako oficiálna informácia? Spôsoby mediálnej manipulácie, to sú veľké korporácie, vlastnené a prepojené na ešte väčšie kartely. V 80/90. rokoch, v ére hyperfúzií korporácií, sa globálnych médií zmocnilo deväť megakorporácií – rodín ! Tento trend pokračuje. A pochopiteľne, obraz sveta, ktorý médiá ponúkajú, reprezentuje úzke záujmy a hodnoty vlastníkov týchto médií a odberateľov ich reklamných služieb. Čiže – tých najbohatších zložiek v spoločnosti. Pritom nejde o žiadnu konšpiráciu. Manipulácia sa nedosahuje na tajných dohodách uzatváraných v zafajčených miestnostiach, ale vyplýva jednoducho z faktu, že mnohí z tých, čo nezávisle od seba rozhodujú, vychádzajú z rovnakého svetonázoru, z rovnakých hodnôt a sledujú rovnaký cieľ – získať zisk pre vlastné rodičovské korporácie. Takto je to nastavené na planéte Zem.

Média sa tak stali domovom lží, poloprávd a konšpiračných teórií, proti ktorým je veľmi ťažké bojovať. Určitá časť našej slovenskej verejnosti a spoločnosti je totiž presvedčená o ich absolútnej pravdivosti, aj keď si mediálne zdroje informácií často protirečia, podobne ako EÚ vo svojich vyhláseniach o ekonomike a politike.